DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

MOTOMANIAC

Jawa 350 CL Pérák

 Jawa 350 CL Pérák

 

 

 

Rád bych všem čtenářům tady popsal tento zajímavý motocykl a seznámil je se svými pocity s ním.

Měl jsem nedávno jedinečnou možnost, díky ochotě mého šéfa v práci, na pár dnů vyzkoušet od něho zapůjčený úplně nový motocykl Jawa 350 CL Pérák.

Na tomto stroji jsem odjezdil cca 600 km, během kterých jsem nasbíral níže popsané zkušenosti.

Musím začít své povídání samozřejmě tím, co upoutá na první pohled,a to je vzhled motorky. Nejde jinak, než jednoznačně konstatovat, že ten se teda výrobcům opravdu vydařil. Motorka je na pohled velice hezká, jednoduchá, s krásnými oblými liniemi inspirovanými přímo exelentně  původním pérákem ze čtyřicátých let. Kamkoliv jsem přijel, tak Jawa budila, až možná někdy obtěžující, zájem a rozruch. Linii nenarušují žádné nepatřičné hrany a po celé délce poměrně dlouhé motorky není nic, co by nějak vyčnívalo, nebo překáželo. Pokud se ovšem kouknete motorce trošku pod sukně, poznáte velice rychle, že jde o levný motocykl z Indie. Sváry rámu jsou provedené velice humpolácky, jako od zámečnického učně. Viditelné stopy v laku po jejich obroušení taky na atraktivitě nepřidají. Tohle na japonském stroji prostě nenajdete. :-)

Motorku jsem přebíral jako sice 2 roky starou, ale s pouhými 50 km na tachometru ( šéf ji má spíše jako statický exponát, než by na ní jezdil ), takže mým úkolem jí bylo nejen vyzkoušet, ale i dobře zajet.  A tím se dostávám k samotnému motoru. Jde o čtyřtaktní jednoválec s objemem 335 ccm a výkonem 22 kW. Chlazen je vodou. Převodovka má 6 stupňů. Pokud mohu hodnotit, výkon je naprosto dostatečný na tento charakter stroje. Nikdo asi s pérákem nebude lítat po dálnicích. Na bežné kochací jízdy pro zábavu bohatě stačí. Stálá cestovní rychlost se dá bez potíží a komfortně udržovat okolo 100 km/h. Bohužel ve spodním spektru otáček se mu moc nelíbí, takže pokud byl někdo zvyklý na stabilák ve staré Jawě 250, který se rozjížděl z místa i na trojku, tady bude zklamán. Na druhou stranu, pokud motor držíte ve vyšších otáčkách, odvděčí se vám velice slušným krouťákem a netřeba v kopcích podřazovat. Šest stupňů v převodovce je zbytečně moc, pět by úplně stačilo, protože mezi 5-6 není moc velký rozdíl. Spotřebu jsem naměřil někde okolo 4 - 4,5 litrů na 100 km.

Rám motorky je slušně tuhý a pevný, bez známek kroucení nebo vlnění. Motorka v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu a není třeba ji do náklonů moc přemlouvat. Náklon ale moc nepřehánějte, protože má stupačky proklatě nízko a velice brzy škrtáte chodidlem o asfalt. Díky nízkému těžišti je na ní radost řádit na zatáčkovitých okreskách, ale pozor, pouze na těch s výborným asfaltovým povrchem. Posaz je přirozený, vzpřímený a vcelku pohodlný. V momentě, kdy se však pod koly objeví zvlněný nebo děravý asfalt, nastává pravé utrpení pro řidiče. Od zadního kola se jezdci do těla přenášejí veškeré rázy a vy máte pocit, že brzo příjdete o ledviny. Jediným řešením je jít jako na enduru "do stupaček" a rozbitou silnici přejet vestoje. Sedlo hodnotím jako pohodlné, ale pouze na kratší trasy. Pokud jsem na něm seděl 100 a více km bez zastavení, začala mi jeho přední část vcelku nepříjemně až bolestivě tlačit do stydké kosti.

V TP jsem vyčetl maximální rychlost stroje 125 km/h, po najetých 500 km jsem jí nakrátko pořádně protáhl a dostal jsem se na 145 km/h tachometrových, kolik to dělá v reálné rychlosti, netuším. Brzdy jsou slušné a dají se dobře dávkovat. Dle dnešních norem má motorka ABS, ale myslím, že málokdy dojde na tomto motocyklu stylem jízdy k situaci, že ho aktivujete. Co musím ještě vyzdvihnout, je velice hezký zvuk linoucí se z výfuků i když má stroj samozřejmě katalyzátor a splňuje přísné emisní předpisy.

Obecně hodnotím tuhle Jawu po týdnu stráveném v jejim sedle za velice povedenou motorku, která má sice své drobné mouchy a nešvary, ale tyto myslím překoná svým úžasným vzhledem a solidními jízdními vlastnostmi. Je to motorka pro jezdce, který chce stylový stroj na pohodlné projížďky krajinkou a předem jasně ví, že na něm nebude zdolávat tisíce kilometrů na dálkových jízdách, ani závodit s ostatními bikery v buchlovských kopcích.