DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

MOTOMANIAC

Suzuki GS 500 E

SUZUKI GS 500 E 

 

Ačkoliv jsem velký fanda československých motocyklů, jsem si vědom toho, že do dnešního hustého a rychlého provozu se už moc tyto dvoutakty nehodí, zvláště pokud člověk podniká delší cesty. Proto jsem si v roce 2008 koupil a pro běžný provoz používal i japonský stroj Suzuki GS 500 E.V této sekci, která je věnována právě tomuto stroji naleznete fotky mé motorky od doby koupě, její technický popis, ale i různé zkušenosti s provozem a údržbou včetně různých vylepšení, které jsem na něm udělal.

 Tohle je ona v době koupě od předchozí majitelky.

Technické údaje motoru :

Vrtání / zdvih - 74,00 / 56,6 mm
Objem válců - 487 ccm
Kompresní poměr - 9,0 : 1
Max.výkon - 34 kW/9200 ot/min
Max. toč. moment - 39Nm/7800 ot/min
Zapalovací svíčky - NGK DPR8EA-9
Motorový olej - SAE 10W40, 2,9l

Hmotnosti :

Pohotovostní hmotnost -189 kg
Celková hmotnost - 380 kg

Ostatní údaje :

Pneumatiky vpředu -110/70 H17
Pneumatiky vzadu -130/70H17
Baterie -12V / 11Ah
Výška sedla -790 mm
Délka / šířka / výška - 2075 / 755 / 1045
Rozvor kol -1410 mm
Max. rychlost - 171 km/h
Zrychlení 0-100km/h - 6,2 s

Otevření 25 kW verze na plný výkon :
 
GeeSo se pro evropský trh seškrcovalo na výkon 25 kW. Dělalo se to několika způsoby (převrtané šoupátko, přetryskování,zúžené příruby apod). Popíšu zde variantu, kterou jsem měl na svém motocyklů já. Motorku jsem kupoval jako původně seškrcenou, ale údajně některým z předchozích majitelů již otevřenou. Po pár desítkách najetých km jsem však byl s chodem motoru dost nespokojen, motocykl sice za optimálních podmínek dosáhl na maximálku 170 km/h oproti 150 km/h, kterých měla maximálně dosáhnout škrcená verze, ale motoru chyběl zátah ve vyšších otáčkách. Rozhodl jsem se proto ono odškrcení prověřit. K tomu je třeba znát konstrukci karburátorů - ta je poměrně zřejmá z katalogu ND a hodnoty trysek pro daný model. Můj stroj je rok výroby 1996 a je původně určen pro německý trh (model T) - hodnoty pro tento model neseškrcené verze jsou - velikost hlavních trysek 115 a jehla šoupátek na 3 zářezu ze shora. Po rozložení karburátorů jsem zjistil, že moje motorka byla škrcená otvorem zkrz těleso šoupátek (položka 8 na obr.), která se vlivem malého podtlaku neotevírala na plno. Ten kdo mojí motorku odškrcoval sice otvory zalepil epoxidem, ale osadit karburátory předepsanýma tryskama a zvednout jehly, které byly na 2 zářezu už nějak zapoměl. Proto ta přidušenost ve vyšších otáčkách. Po výměně trysek, zvednutí jehel a seřízení synchronizace karburátorů už motor šlape tak jak má.
Malé upozornění - pokud máte karburátory seřízené a chcete je demontovat aniž by se rozhodila synchronizace, je nutné, aby jste je vzájemně nerozpojovali a nedotýkali se seřizovacího šroubku synchronizace (položka 22 na obr.) Při zpětné montáži šoupátek nezapomeňte vložit pod víko šoupátkové komory malinký těsnící o-kroužek (položka 10), utěsňující kanálek sloužící pro měření podtlaku karburátoru!
 
 
 
Mé zkušenosti :
 
 Tuhle motorku si většinou kupují lidé, co teprve s motorkama začínají. Jednoduchý a cenově dostupný motocykl je u nás zastoupen ve velmi hojném počtu a většině majitelů slouží k jejich radosti a spokojenosti. Taky po zkušenostech s ním, nemůžu psát tuhle recenzi nijak hanlivě. Motorka je technicky jednoduchá a nenáročná a pro trošku zručného kutila není problém si na ní prakticky vše opravit svépomocí doma. Vzduchem chlazený paralelní dvouválec zabírá poměrně slušně už od nějakých 3000 otáček a dá se bez potíží vytáčet až 11 tisícům, kde začíná červené pole otáčkoměru. Má osobní maximálka s géesem byla 182 km/h dle GPS. Trošku propad výkonové křivky lze pocítit mezi 5500 - 7000 ot/min, ale po překročení sedmi tisíc začíná motor řádně ožívat a nastává ten správný zátah provázený lahodným zvukem z výfuku. I přes své stáří má motorka kvalitní pevný rám, který se nijak výrazně nekroutí a umožnuje i řádnou sportovní jízdu. Brzdám není co vytknout - kotouče na obou kolech odvádějí dobrou práci a dají se lehce dávkovat, přijemná je i možnost nastavení vzdálenosti přední brzdové páčky.
 Motorka je nízká a proto i menší postavy s ní nemají problém. Já osobně se svýma 184 cm jsem si nechal u známeho ušít nové vyšší sedlo, protože pro mě byl posaz už moc nízky a kolena jsem měl při jízdě na můj vkus už hodně zalomená.
 Mé úpravy kromě sedla spočívaly dále v nalakování krytu řetězu, zrcátek a zadního kufru do barvy motocyklu. Původní sportovní řídítka jsem nahradil klasickými chromovanými z novějších modelů. Z mého hlediska se tak díky vzpřímenějšímu posazu zlepšilo sezení a ovládání stroje. Motorku jsem vybavil nosičem zavazadel (kufru) vlastní konstrukce.
 
Plusy :
 
- výborná ovladatelnost
- nízká hmotnost
- dobrý podvozek
- jednoduchá konstrukce (vzducháč)
- nízká spotřeba
- snadná dostupnost (a tím i nízká cena) použitých ND
- velké množství těchto motorek v ČR = dobrá možnost výběru
- hezký zvuk orig. výfukovové koncovky při vytočeném motoru
 
Mínusy :
 
- nízká výška (pro vyšší postavy)
- ničím nevynikající design (na druhou stranu taky asi nikoho neurazí)
- častější předepsané základní servisní úkony (po 6 tis. km výměna oleje, filtru, kontrola ventilových vůlí)
- málo místa pro spolujezdce, příp. montáž bočních zavazadel
 
 
Historie mého stroje
 
 
Motorku jsem používal 2 roky (2008 - 2010). V roce 2010 jsem zakoupil cestovní enduro Suzuki DR 800 Big a Geeso bylo odstaveno na druhou kolej. Nejdřív jsem si ho chtěl ponechat pro svou tehdejší přítelkyni (dnes manželku), která zvažovala, že si udělá papíry na motorku a bude na ní jezdit. Ale jak to tak bývá, život se otočil jinak, ona otěhotněla a bylo v tu chvíli po úvahách o ježdění na motorce. Proto jsem motorku nabídl k prodeji a odvezl si ji jeden mladý hoch z Opavy. Tím se uzavřela na dlouho kapitola se jménem SUZUKI GS 500 v mém životě. Ani ve snu by mě tehdy nenapadlo, že někdy bude mít story s tímto strojem další pokračování ........
 
 
Moje motorka v den prodeje novému majiteli v roce 2010.
 
 
 
Aktualizace -  rok 2022:
Motorku jsem prodal v roce 2010 jinému majiteli. Od té doby mýma rukama prošla spousta jiných strojů japonské výroby, ale nostalgie je neuvěřitelný prevít a mnohokrát během těch 12 let jsem si na Géeso vzpoměl, především, když jsem nějaké podobné uviděl na cestě. Pořád to byla a bude první čtyřtaktní motorka v mém životě a toto prvenství už ji nikdo neodpáře. Jednoho víkendového večera začátkem prosince roku 2022 jsem jako obvykle sedl k počítači a jen tak pro zábavu a zajímavost projižděl inzeráty na různých prodejních webech, abych se podíval, co a za jaké ceny, se v současnosti nabízí. Dělám to tak už pár let poměrně často, protože občas se tak objeví příležitost koupit zajímavý stroj za slušné peníze. Jaké bylo mé překvapení, když jsem ten večer na jednom webu poznal podle fotek - no ano, hádáte správně - tohle moje staré Géeso, které bylo k prodeji. Přiznám se, že to bylo překvapení, které mi vehnalo slzy do očí - má bývalá motorka stále ještě existuje, nikdo ji za ty dlouhá léta nezničil a dokonce je k mání. Reakce byla okamžitá a druhý den jsem si motorku vezl po dlouhých 12 letech zpět domů ! ! !
Takže je nyní zpátky u mě a současný její stav je takový - motorka od doby prodeje vystřídala 6 majitelů, dokonce 2 roky sloužila jako výcvikový stroj v autoškole s namontovaným dvojitým ovládáním. Motor se zdá být v pořádku, ale jinak její stav nedává důvod k velkému jásání. Zřejmě zažila několik pádů, je odřená nádrž, zničený rámeček předního světla, zbroušené podsedlové plasty, zprasená elektrika, ohnutá řídítka, špatně fungující přední tlumení, vůle v řízení, prasklé přední plexi, někdo z předchozích majitelů uřezal zadní blatník a nahradil ho ne zrovna hezkým držákem SPZ, dále tam jsou vyslovené hnusná zrcátka a možná má ještě další schované nešvary, které jsem ještě nezjistil. Na druhou stranu je motorka obutá na nových gumách, má vyměněnou řetězovku a nový přední brzdový kotouč spolu s destičkami. Ať už je její stav jakýkoliv, je pro mne tím nejhezčím dárkem k vánocům, jaký jsem si mohl sám nadělit, protože jak už jsem zmínil na začátku tohoto odstavce - nostalgie je "kurva prevít". wink
Věřím, že motorku dám do jara kompletně do pořádku a po mnoha létech budu moci na tomto stroji opět pokořit mnoho hezkých kilometrů a na tomto  webu zase o něm napsat dost hezkých zážitků.
 
Rok 2023
 
Motorku jsem hned po koupi během zimy 2022/2023  kompletně rozebral a opravil všechny neduhy způsobené předešlými majiteli a používáním. Bylo toho hodně. Strávil jsem 3 měsíce v dílně, kde jsem kitoval, lakoval, svařoval, rozebíral a opět skládal. Jen namátkou tady zmíním výměnu poškozených plastů, řídítek, zrcátek, gripů, zadního kotouče, brzdových desek a hadic, výfuku, blinkrů, předního světla, sedla atd. Motor jsem musel přetěsnit, protože z něho na několika místech prosakoval olej, dále seřídit karburátory a ventily, opravit elektriku, doplnit odstraněný centrální stojan, svařit prasklou výztuhu rámu atd.
Když už jsem byl v tom rozebírání a spravování, tak jsem využil nabídky "tuningových" dílů a modernizoval jsem motorku LED zadním světlem a blinkry. Přední světlo jsem nahradil reflektorem s čirou optikou a doplnil jsem pod nádrž denní LED světlomety. GSko dostalo i nový přední štítek nad světlem, dvoubarevné sedlo a  taktéž laděný nerezový výfuk TENAX, stavitelné páčky, brzdové desky S3 od Gold Frenu a pancéřové brzdové hadice.
Po této 3 měsíční omlazovací kůře je ze starého "šrotu", co jsem si v prosinci dovezl, opět nádherná motorka, která zaujala mnoho lidí, kteří ji viděli. Během roku 2023 jsem na ní najezdil hezkých 5 tisíc kilometrů a musím zdůraznit, že bez jediného problému.
Už se těším na novou sezonu 2024, až budeme spolu opět brázdit silnice naší vlasti případně i okolních zemí.