DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

MOTOMANIAC

Opravy‚ údržba‚ renovace

 V této sekci bych rád uvedl různé rady a nápady, které se budou hodit každému, kdo si chce sám udržovat, opravovat nebo renovovat starší motocykl a nemá dosud patřičné zkušenosti a znalosti.

 

Přepólování dynama

 6V dynamo se montovalo do všech motocyklů JAWA a ČZ počínaje pérákem a vydrželo ve výrobě až do konce 80-tých let, kdy s ním vyjížděly ze Strakonic čezety 125 a 175. Z původních 45W vzrostl výkon až na 75W. V rámci norem se měnila během této doby i polarita kostření baterie. Péráky měly kostřen mínus pól, následné kývačky a panelky přešly na kostření plusu a od počátku sedmdesátých let se opět v rámci mezinárodních zvyklostí kostřil mínus. Pokud jde u funkci dynama je lhostejné, zda je kostřen + nebo - pól. Problém ale zůstává především u zmiňovaných kývaček a panelek, kde spousta jejich majitelů při vyjmutí baterie si nedá pozor a následně připojí na kostru mínus a jsou překvapení, když poté dynamo nedobíjí. Proto je dobré u těchto strojů přebudit dynamo na opačnou polaritu. Postup je následovný - připojte baterku na kostru polaritou jakou potřebujete, poté vytáhněte z šachtice dynama jeden uhlík a zkratujte drátem asi na 5s svorky 51 a 61 na relátku (nebo D a B na krabicovém regulátoru). Pak zastrčte uhlik zpět do šachtice, motorku nastartujte a zkontrolujte dobíjení multimetrem napojeným na baterii.
 
Svíčky - převod značení starých PAL na nové Brisk
 
 Častým problémem, se kterým se spousta lidí potýká, je dilema jakou svíčku pro svůj stroj z dnes vyráběných použít. Zde uvádím převod značení svíček PAL uváděných v Návodech k údržbě a používaných v Jawách na dnes vyráběné svíčky Brisk.
 
PAL    --     Brisk
N9       -       N14
N8       -       N15
N7       -       N17
 
 V daném značení platí, že čím vyšší číslo, tím teplejší svíčka (N14C - studená, N15C - teplejší).
Obecně lze říci, že optimální svíčka pro všechny dvoutaktní Jawy 250-350 a ČZ 125-175 je svíčka N15C (pozor - neplést se svíčkou N15YC, která má vysunuté jiskřiště a pro tyto motory je naprosto nevhodná). Značení C znamená měděnou elektrodu. Pokud je za prvním písmenem ještě R, je svíčka odrušená (např. NR14C). Při větším tepelném namáhání motoru lze použít svíčky N14C (NR14C), které zamezí vznikům samozápalů.
 
Olej do dvoutaktního motoru
 
 To, že dvoutaktní motor nemá stálou olejovou náplň a je třeba ho do motoru dodávat je jasná věc, ale ve svém okolí pořád ještě slýchám různé názory na to, jaký olej a v jakém poměru tam vlastně je nejlepší lít. Ortodoxní zastánci starých časů budou stále horovat za proslulý M2T, nebo dokonce i olej pro čtyřtakty M6A a podobně. Nebudu tvrdit, že tyto oleje při dodržování předepsaného poměru výrobcem (u jawy 1:33) jawácký motor neumažou. Konec konců na tyto oleje jezdily jawy více než 50 let a celkem spolehlivě. Sám jsem ale zastáncem " pokrokovějších metod ". Trh dnes nabízí velikou spoustu vysoce kvalitních olejů různých renomovaných výrobců. Před pár lety jsem si udělal malý soukromý test - tehdy jsem generálkoval motor na své ČZ 175 shodou okolností ve stejnou dobu jako můj známý svou Jawu 250. Celý život jezdil na M2T, proto i po generálce byl rozhodnut v tom pokračovat. Dohodli jsme se tedy na malém testu - já budu zajíždět na kvalitní polosyntetický olej, on na M2T,a po záběhu a nájezdu 5000 km oba motory vzájemně porovnáme. Tak se i stalo a výsledek? Jeho motor po sundání hlavy a válce vykazoval dost velké úsady karbonu na dně pístu, v drážkách pístních kroužků, spalovacím prostoru hlavy i ve výfukových kanálech. K jeho odstranění byl nutný drátěný kartáč. Na mém pístu byl jen lehký černý povlak, který jsem setřel hadříkem namočeným v benzínu. Byl to jednoznačný důkaz toho, že používání kvalitního oleje není jen zbytečné vyhazování peněz, ale naopak přispívá k prodloužení životnosti motoru vlivem tvorby menších úsad karbonu, menší kouřivostí motoru a také možnosti snížení mazacího poměru. Dnes běžně mažu motor polosyntetickým olejem v poměru 1:50 oproti předepsaným 1:33 a motoru to bohatě dostačuje.
 
Palivo
 
 Mnoho začínajících jezdců má dilema, jaké palivo do své jawičky vlastně lít. Ne jednou jsem slyšel, že pokud tankuju do dvoutaktu bezolovnatý benzín, je třeba do něj ještě dodávat aditiva. Toto je naprostý NESMYSL. Všechny jawácké a čezeťácké motory jsou schopny spalovat jakýkoliv benzín s více než 80 oktany bez jakýchkoliv dalších přísad. Dnes už vlastně nelze nikde ani koupit benzín s olovem, které sloužilo dříve u starších čtyřtaktních motorů k ochraně ventilových sedel.
 
Nářadí a nástroje
 
 Často se setkávám s názorem, že motor jawy je tak jednoduchý, že k jeho oprávám stačí základní sada klíčů, kladivo a šroubovák. To je do jisté míry pravda, ale zase tak jednoduché to není. Důkazem jsou desítky motorů zničených nebo poškozených od používání nevhodného nářadí či špatných dílenských postupů ( a že to není vyjímka mohu potvrdit, neboť takto "zmrzačených" motorů mi už prošlo rukama opravdu poměrně dost ). Pokud se chcete pustit do půlení motoru, doporučuju mít k tomu připraveno minimálně toto nářadí:
 
1x deskový vytlačovák kliky
1x vytlačovák pístního čepu
1x sada kvalitních šroubováků různých velikostí (podle typů použitých šroubů ploché, křížové případně imbus)
1x sada gola klíčů s ráčnou
1x gumová palice
1x menší kladívko
1x plochý klíč 8,10, 13,14
1x kleště kulaté s hrotem (připadně malé kombinačky)
1x vhodný vyrážeč ložisek
1x vyrážeč pouzder bloku motoru
1x trouba na ohřev bloků případně elektrický plotýnkový vařič
 
Jako další "nepovinné", ale v mnoha případech výhodné nářadí doporučuji mít :
 
1x úderový šroubovák
1x přípravek k vyražení vnitřního ložiska u levého čepu kliky jednoválců ( rozpěrný klín, který se vzepře u vnitřní nákružek ložiska)
1x důlčík
1x zajištovač spojkového koše proti pootočení
1x hákový klíč na matice kolen výfuků
 
Výběr stoje pro renovaci
 
  Vše začíná výběrem vhodného stroje k renovaci. Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv model (hovořím teď o československých motocyklech) je třeba vždy počítat s výraznou investicí. Znám spoustu nadšenců, co se pustí do renovace veterána aníž by měli vůbec představu o cenách dílů a služeb s tím spojených. Prvotní nadšení tak brzy vyprchá a motorka (většinou koupená za pár korun) zůstane rozebraná v krabicích mnoho let a v horším případě pak skončí na šroťáku. Bavíme- li se o renovaci běžných modelů Jaw a Čezet jako jsou kývačky a péráky, je nutno počítat dneska už bohužel s  náklady min.  50-100 tisíc Kč ,  ( a to samozřejmě nepočítám částku za pořízení stroje). U předválečných strojů jsou tyto náklady ještě vyšší. Ne vždy se tak při případném následném prodeji investice vrátí zpět. S návratností lze počítat u modelů obecně ceněných, jako jsou stroje předválečné, nebo motorky jako Jawa Californian, Bizon atd. Běžné tuctové modely vyráběné v desetitisícových seriích jsou z veteránského hlediska nezajímavé, tudíž ani při prodeji extra ceněné. Bublina , která tady vznikla před pár lety a kdy i za obyčejné např. pionýry chtěli lidi nesmyslné ceny, už naštěstí pomalu splaskává.To vše je třeba při výběru stroje jistě zohlednit, stejně jako kompletnost zvoleného stroje. Dneska, díky moderním strojním technologiím, jistě není problém v podstatě zhotovit jakýkoliv chybějící díl, ale taková výroba renovaci následně dost prodražuje a časově protahuje. Proto doporučuji dát ruce pryč od různě přestavěných motocyklů, případně motorek nekompletních. Shánění chybějících dílů po různých burzách, nebo na internetu není vždy úspěšné.
 
Repliky dílů
 
  Jelikož koupě staré motorky, která by byla ve stavu, kdy na ní není třeba ani trošku sáhnout se dnes asi už prakticky nikomu nepoštěstí, žádný renovátor se zřejmě nevyhne nákupu replikových dílů při komlepatci motocyklu. Na trhu je na jawy dost těchto replik, ať už jde o repliky vyráběné u nás nebo v zahraničí. Opravy (chromování) starých použitých dílů na běžné stroje jako jsou péráci a kývačky se zpravidla vůbec nevyplatí. Přinejmenším to platí o výfucích, kolenech výfuků nebo ráfcích. Tyto díly jednoznačně doporučuji koupit v replikách. Ale pozor, na trhu se objevují repliky těchto dílů od různých výrobců v různých cenových relacích. Při koupi tady více než kde jinde doporučuji nešetřit a radši si připlatit za kvalitní výrobek. Není nic horšího, než když radost z pěkně zrenovovaného stroje po pár týdnech užívaní zkazí rezavějící ráfky, nebo loupající se chrom z výfuků, v horším případě např. vyskakující rychlosti z důvodů " očasaných " zubů převodových kol apod.. Jelikož většina z nás tyto díly nakupuje na různých burzách je pak pozdě daného prodejce někde nahánět a snažit se o reklamaci.

Směrová světla na Jawu 50
 
Našel jsem jeden zajímavý článek z dobového časopisu, přikládám scan, protože tento návod by se mohl někomu hodit.